Vettiga tankar

Bra idéer kommer alltid när man är som minst förberedd. Igår natt försökte jag sova. Jag släckte vid tio över tolv och blundade. Det var varmt i mitt rum och katten var inte alls sällskaplig, utan låg långt ned vid mina ben. Som vanlig - vad skulle jag annars göra? - började mina tankar att rusa. Bra idéer, ja. Jag tror att tankarna alltid är som klarast när man ska sova, därför att man stänger av alltid annat.
Förnuftiga funderingar om vad jag skulle kunna skriva här, de flesta. Vilket alltså inte betyder att mitt liv kretsar runt min dator, utan att jag reder ut vilka utav mina tankar som är värda att lägga ned här.
Så jag får ett par vettiga tankar, funderar på om jag ska skriva ned dem men beslutar mig sedan för att jag ligger i min säng för att sova - inte smida framtidsplaner.
Jag somnar sedan efter ett, vaknar halv nio efter äcklig dröm. Och så sitter jag här. Vad var det egentligen för bra saker som jag skulle skriva?
Nu grämer jag mig över att jag inte skrev ned. Jag hade ju ett helt halvt dygn på mig att sova, varför kunde jag inte besparat mig det här genom att skriva ned några ord - eller flera - i ett block? Nej.
Men jag får se, jag har ju en halv dag på mig att tänka ut det, i eftermiddag blir det bio och ikväll träffar jag ett par kompisar.
Men de bra tankarna kommer som sagt alltid när man är som minst förberedd, och klockan halv ett på natten har jag då inte någon lust att rusa upp och sätta mig framför datorn - där allt ändå skulle ha försvunnit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0